Keane zet het experimenteren voort met 'Night Train' PDF Afdrukken E-mail
door Rogier Barberien
zaterdag 17 juli 2010 00:00

Na de release van Perfect Symmetry ging de band op een lange tour om het album te promoten. Maar in tegenstelling tot de vorige keren besloten ze nieuw materiaal op te nemen, terwijl ze nog aan het touren waren ipv na de tour en een pauze de studio in te trekken voor een nieuw album. Uiteindelijk hadden ze 8 nieuwe nummers opgenomen en besloten ze een EP met deze nummers uit te brengen.

In tegenstelling tot hun vorige albums zijn er wel enkele verschillen. Voor de eerste keer hebben ze een cover uitgebracht op hun album en hebben ze ook met verschillende artiesten samengewerkt (de Canadese rapper K’naan en de Japanse zangeres Tigarah). Tenslotte, is het ook de allereerste keer dat keyboardist Tim Rice-Oxley een nummer inzingt op één van de albums.Wat is nu het resultaat?

Deze EP is de volgende stap in hun ontwikkeling. ‘House Light’ is een instrumentele track die eigenlijk als een intro voor de volgende track beschouwd kan worden. Het begint eerst rustig, maar wordt naar het einde toe steeds luider en luider en vloeit over ‘Back in Time’. Dit nummer heeft een sterk ‘80s vibe door de Killeresque synthezisers in het begin, maar klinkt dan een pak organischer in de verzen door het gebruik van gitaren. Het nummer dankt zijn kwaliteiten dan ook door de mooie afwisselingen tussen de organische verzen en het synthbeladen refrein. Ook is zanger Tom Chaplin in topvorm. Dan hebben we ‘Stop for a Minute’ wat één van de betere tracks is op de EP. De track is op zich zeer minimalistisch qua instrumentatie (enkel piano en synths worden in beperkte mate gebruikt), maar wordt volledige gedragen door de overtuigende stem van Chaplin. Ook het refrein is zeer memorabel door de backing vocals en de catchy melodie. De guest appearance van K’naan draagt bij tot de kwaliteit (zijn stem heeft een mooie timbre en werkt goed binnen de context van het nummer), hoewel het rapgedeelte van hem het nummer iets minder interessant maakt. ‘Clear Skies’ is een akoestisch nummer dat mooie synthesizer effecten heeft en ook naar het einde toe interessante gitaarbreaks van Jesse Quin bevat.

Natuurlijk heeft de EP zijn zwakke punten. Hoewel Keane toont aan de luisteraar dat ze niet blijven hangen in één bepaalde stijl en experimenteren met andere genres, zijn de experimenten niet altijd geslaagd. De rapmomenten van K’naan zijn hiervan een goed voorbeeld. Hoewel ze niet zo slecht zijn (in Looking Back past het er redelijk goed in en in combinatie met de brass secties is het best een interessant nummer) is het niet echt een genre waar Keane zich echt in thuisvoelt. Ook komt K’naan veel beter tot zijn recht als hij zingt ipv te rappen.

Night Train album cover

Maar het absolute dieptepunt van de EP is ‘Ishin Deshin (You’ve Got to Help Yourself)'. Deze cover van ‘Yellow Magic Orchestra’ heeft interessante sounds, maar de rest van het nummer (vooral het refrein) klinkt zo cheesy en lame dat het waarschijnlijk als één van hun minst goede albumtracks kan beschouwd worden. Ook de bijdrage van de Japanse zangeres Tigarah kan het nummer niet redden.

Gelukkig blijft het hierbij. ‘Your Love’ heeft een interessante synth groove met een minimalistische begeleiding. Het nummer leunt ook weer dicht aan bij de ‘80s en wordt ook op een overtuigende manier gezongen door keyboardplayer Tim Rice-Oxley die hiermee bewijst dat hij een meer dan bekwame zanger is.

Tenslotte hebben we nog ‘My Shadow’ wat eerder doet denken aan Keane van de twee eerste albums en is ook de moeite waard omdat het op een zeer mooie manier is gezongen door Tom Chaplin, de backing track is ook zeer memorabel en roept een melancholische en ontroerende atmosfeer op.

Night Train doet enerzijds denken aan Perfect Symmetry (invloeden jaren ’80), maar is anderzijds ook een nieuwe stap voor Keane waar ze bewijzen dat ze met nieuwe sounds en stijlen durven experimenteren. Het is niet altijd even geslaagd, maar de band heeft toch een goede EP opgenomen waarvan sommige nummers tot hun meest memorabele kunnen gerekend worden.