Villagers - Becoming A Jackal PDF Afdrukken E-mail
dinsdag 29 juni 2010 07:39

Een plaatsje op Later…With Jools Holland vlak voor je album uitkomt, is altijd een teken van hoop en hype, en trekt ofwel de grote massa aan of het doet de hipsters hun neus op halen. Wat wordt het voor deze dorpeling?

Villagers, hoewel in meervoud het eenmansproject van de Ierse Conor J O’Brien, ontstond nadat Immediate, de band van die laatste, splitte. We horen vooral singer-songwriter stuff dat wat doet denken aan Badly Drawn Boy en Prefab Sprout, maar klinkt als geen van beide. Het klinkt wat wazig, amorf en steeds van gedaante verwisselend, opgesmukt met de akoestische feel van het jongste Radiohead-werk dat zich sensueel een weg neukt rond O’Brien’s zuivere, zoete stem.

Villagers - Becoming A Jackal

Als muzikale soort, lijdt de singer-songwriter een beetje onder de wet van vraag en aanbod. Het is onmogelijk de kwaliteit te ontkennen van het aanbod gevoelige zielen die smakelijk hun instrument bespelen, zingen als engelen en teksten schrijven als de Russische Realisten. Maar we verdrinken er zo’n beetje in. Maar Villagers valt natuurlijk onder het label Domino (het huis van Arctic Monkeys en Animal Collective) en misschien zijn zij het wel die hem aanvuurden een meer vreemde, ruwe weg te kiezen. De elliptische arrangementen zijn als een mal voor de delicate melodie en donkere, poëtische lyrics.

Van de griezelige pianos en strijkers op het gejaagde I Saw The Dead (met leuke openingszin ‘Have you got a minute’) tot de romantische coup van te titeltrack, de elektrische intimiteit van Home en de triestige hartenzeer van Pieces, het maakt dat dit een album met meerdere dimensies is. Gebroken en teder maar toch gestoord genoeg om af te sluiten met een song over een paus in spirituele crisis (now who would that be?).

Met dit uitstekende debuut, hijst O’Brien zich naast Damien Rice en Bon Iver als vlaggendraagers van een lossere, vreemdere, 21ste eeuwse vorm van de singer-songwriter.