All We Grow - S. Carey: exclusief op Cultus! PDF Afdrukken E-mail
door Siska Baeck
woensdag 25 augustus 2010 08:05

Sinds For Emma, Forever Ago is de muziekwereld in de ban van Bon Iver. Vraag aan eender welke 'luie' muziekrecensent wat zijn/haar twee favoriete woorden ooit zijn en je zal steevast Bon en Iver (en dan nog liefst tegelijkertijd gebruikt) als antwoord krijgen. Maar waarom doet je geliefde Cultus dan mee aan dat gelul? Wel, de drummer van Bon Iver - daar hebben we ze wéér - brengt deze week zijn eerste solo-album uit. Op de koop toe, kruist hij even later samen met The Tallest Man On Earth (een échte Cultus-held) Amerika door op zoek naar fans.

Klinkt S. Carey angstaanjagend? Helemaal niet. Met All We Grow komt hij op de proppen met een écht, bedwelmend sfeerplaatje. Zo eentje dat lekker duysters klinkt en liefst te beluisteren is met een hoofdtelefoon op de oren. 's Mans klassieke scholing resulteert in tintelende pianopartijtjes en verrassende drums, maar roept vooral vergelijkingen op met Olafur Arnalds.

Hoewel de uitvoeringen allemaal ontzettend mooi klinken en de zanglijnen met tonnen passie gezongen zijn, waagt S. Carey zich veel te veel op de paden van leermeester Justin Vernon. Verloor hij zijn eigen gezicht op het moment dat hij Bon Iver vervoegde?

Misschien zijn we gewoon net iets te streng. Zo kloppen topsongs als 'We Fell' en 'In The Dirt' aan een andere deur dan die van het B- en het I-woord. Maar laten we eerlijk zijn: All We Grow zal niet dezelfde impact krijgen als grote Broer For Emma, Forever Ago, wat All We Grow wel zal doen, is de honger naar de volgende Bon Iver plaat stillen. Want - begrijp ons niet verkeerd - zó goed is het album.