Bruce Bherman - Untagged Friends PDF Afdrukken E-mail
donderdag 02 december 2010 14:52

Hij bracht in het voorjaar een uitstekende EP uit, ontroerde tot tranen toe op Cultusfestival Moonshine en staat vanavond in de AB Club: Bruce Bherman breekt uit. En helemaal terecht want ook zijn jongste dubbelaar Untagged Friends getuigt van enorme kunde, beheersing van het ambt van songschrijver en soms lekker rockende americana.

De Oostendse Gentenaar (of is het Gentse Oostendenaar?) mag eigenlijk geen onbekende meer zijn: al een jaar of tien schuimt hij de Vlaamse podia af met heerlijke folky americanasongs. Terwijl zijn EP’tje (alleen op vinyl, classy!) een wat ingetogen meesterwerkje was, laat hij op Untagged Friends zijn prachtige collectie gitaren welig tieren. Voor een deel van de opnames trok hij namelijk naar Nashville alwaar hij schoon volk als Lambchop-pianist Tony Crow en Bonnie ‘Prince’ Billy-man Mark Nevers tegen het robuuste lijf liep. Hoewel twee grote persoonlijkheden is Bruce genoeg Bherman om op de plaat helemaal als zichzelf te klinken en dus niet als een doorslagje van voornoemde bands. Hij hield zelf de teugels stevig in de handen.

Bruce Bherman - Untagged Friends

Always a sucker for slidegitaar, waardoor onder andere Dreamer ons naar hoogtepunten leidt. Maar ook single Big Sized Girl en Fly High zijn songs die in mijn persoonlijke top something aller tijden slopen. Ook countryzangerejse Cortney Tidwell (de ‘ORT’ in KORT met Kurt Wagner) giet haar heerlijke honingstem over de meeslepende gitaarlijnen. De gitaren klinken zo zuiver, vol en toch niet opdringerig, Bherman is a gifted man. Daarenboven staat er met Maiwenn Oplinus een van de schoonste grieten uit ons nederige landje op de hoesfoto, voor de liefhebbers.

Een plaat die zowel gitaarfreaks als fans van Nick Drake naar ongekende vervoering zal leiden. Aan alle concertpromotors: gelieve deze man eindelijk de waardering toe te kennen die hij al zo lang verdient.

Bruce Bherman speelt vanavond in de AB Club, tickets kosten 10 euro in voorverkoop en 12 euro aan de kassa