BLIKSEM Op Uw Bakkes PDF Afdrukken E-mail
dinsdag 07 december 2010 10:27

Belgische Metal? We krijgen er vaak het zuur, brandende diarree en borrelende kotsneigingen van en wel omdat veel van die bands te veel naar een grotere buitenlands voorbeeld hebben geluisterd en vervolgens transformeren in een wel heel belachelijke kopie. Behalve Bliksem. Uitstekende liveband en nu met een EP (toepasselijk Bliksem EP getiteld) ook op plastiek de moeite.

De heren van Diablo Blvd. (die momenteel de studio intrekken om hun tweede plaat op te nemen, het handjevol nummers die ze al live speelden klonk trouwens verdomd strak) tooien zich on stage wel vaker in Bliksem-merchandise, maar of het nu de kerstmarkt in Brussel, achter de toog in rockconcern De Rots of ergens in het diepst van de Kempen is: overal kom je tegenwoordig wel iemand met een Bliksem-shirt tegen. Dat hebben ze volledig aan hun uitstekende live-reputatie te danken.

De EP is deels opgenomen in de Little Big Studio in Antwerpen en werd gemixt door Sven Janssens (ex-Aborted) in de Red Left Hand Studio in, meest Metal place ever, Stabroek. Het artwork werd dan weer verzorgd door Kris Martens die ook verantwoordelijk is voor de hoezen van Diablo Blvd. en Tangled Horns. Om maar te zeggen dat ze er werk in gestoken hebben.

Bliksem EP

Een vrouwelijke metalstem voor zwartharige softies die graag in hun armen kerven? De idioten die dat beweren raad ik gaarne Arch Enemy aan, maar dus ook Bliksem. Frontvrouw Peggy Meeussen legt al van bij opener The Horror haar stalen kloten op tafel, groter en steviger dan menig Metalhead die mijn pad al kruiste. Of hoe ze schreeuwt ‘I only wanna see you suffer, I only wanna see you bleed’ op The Life On Which I Feed, daar krimpen onze ballen naar enkele onderbroekmaten kleiner. Verder lekker thrashy gitaren die rollen als spierballen in een fitnessruimte in Deurne-Noord. Op Circus Schizophrenia krijgen we een heerlijke psychedelische midplay die begeleid wordt door Brant Bjork-achtige drums om dan met een verscheurende solo de plaat uitgebeukt te worden. Voor een geniale 6,66 euro kan ze de uwe zijn.

Laat ons dan nu verder smachten naar een full album.