Kapitan Korsakov 'Stuff & Such' PDF Afdrukken E-mail
door Roel Joosen
maandag 06 februari 2012 16:51
Bent u net als wij ergens tussen 1963 en 1993 geboren? Dan neemt Kapitan Korsakov uw langetermijngeheugen mee naar het laatste decennium van de vorige eeuw, beter bekend onder het Engelstalige pseudoniem 'the Nineties'. Francis Fukuyama doopte deze periode 'Het Einde Van De Geschiedenis', omdat het even leek alsof in onze hoek van de planeet het BNP en de BPM eeuwig zouden blijven stijgen…

Een paar fijnbesnaarde jongens en meisjes begrepen toen al dat daar niets van klopte en ze schreven liedjes die de zwakke punten van zichzelf en de wereld blootlegden. Soms met verscheurende gitaarbranie, soms ingetogen en vaak schizofreen tussenin. Nu heeft een Gents trio van jonge honden twaalf jaar na datum een sonische tijdsmachine gebouwd waarmee we terug kunnen naar dat vervlogen verleden. Kapitan Korsakov brengt op 'Stuff & Such' een geslaagde ode aan de nineties met een vette knipoog.

Snelle opener Quicksand Surfer heeft met zijn industriële synth, monotone beat en punky vocal nog samen in de scouts gezeten met Nine Inch Nails. Een gazey afstandelijk nummer dat tegelijk barst van de levenskracht. Keinijg!

Ballsy move om van Cancer je vooruitgeschoven single te maken. Het lijkt bijna een persiflage op de zacht-luid-zacht-dynamiek van de Pixies en Nirvana. Niet onze favoriete song op 'Stuff & Such', maar binnen de context van de plaat klopt het wel: pretentie- en complexloos rocken.

Smile and stay friends communiceert ook heel rechtstreeks, maar hier komen we wel op een eerste rustpunt van de plaat. Een akoestische gitaar en een piano spelen een walsje en laten een andere kant van Kapitan Korsakov zien. Wanneer de onschuldige vocal van Pieter-Paul Devos inzet, spookt Sparklehorse één seconde door ons hoofd. Niet langer, maar het is toch een charmant deuntje dat ons doet afvragen of er zoveel jaren later niet té meewarig wordt gedaan over het hele 'unplugged'-idee. Alsof er tegenwoordig alleen maar luide bands zijn aan de ene kant en singer-songwriters aan de andere kant. Om er nog een nineties woord tegenaan te smijten: Crossover! Misschien wordt het tijd om deze oudbollige popbegrippen eens af te stoffen en te bekijken wat nu precies wel werkte en wat niet. Triphop, iemand?

Toch ook nog even een wijsvinger naast ons hoofd houden en er dan een beetje mee schudden: we horen een stuk of drie tracks voorbijkomen op 'Stuff an Such' die duidelijk nog vastzitten in één of andere demofase. Waarschijnlijk is dat de kleine prijs is die we moeten betalen voor dit spontaan ninetiesfeestje. Bon, dat nemen we er dan wel bij.

Een banjotokkel tegen de achtergrond van een overstuurd gitaarakkoord heeft vrij Beckiaanse gevolgen op Lest My Water Break. Het refrein is een evenveel stadionanthem als understatement en wanneer de hilarische lyric 'the grass is always greener / after suïcide' voorbijkomt, zijn we helemaal verkocht.

Piss where you please klinkt alsof Alan Muller en Pascal Deweze (aka de Vlaamse Lennon/McCartney) na het eten nog even een wandelingetje maken langs een welbekende Shady Lane. De lichtvoetige mandoline die de melodie ondersteunt, maakt het nummer tot een potentiële 'feelgood hit of the spring'.

De slepende bas op In The Shade Of The Sun klinkt weeral très grunge, maar zoals elders op het album doet Kapitan Korsakov zijn eigen ding met de invloeden uit de oude doos: Zo komt geheel onverwacht een gazey tsunami alles opnieuw wegspoelen. 'Stuff & Such' is dus wel degelijk een plaat uit 2012 met stevige songs en geen slappe retroplaat. “Standing on the shoulders of giants”, om het met Isaac Newton te zeggen.

Sinds debuutplaat 'Well Hunger' uit 2009 heeft Kapitan Korsakov met 'Stuff & Such' op een geslaagde manier koers gezet richting melodie zonder daarbij hun piratenstreken af te leren. Oh, maritieme metaforen! Dat we daar nu pas opkomen!

Tekst: Roel Joosen
foto's: Anton Coene