'As Tears Go By' en 'Days of Being Wild': films vanuit een ander standpunt PDF Afdrukken E-mail
DVD
door Haik Guevorkian   
donderdag 04 juni 2009 09:55
Artikelindex
'As Tears Go By' en 'Days of Being Wild': films vanuit een ander standpunt
Days of Being Wild
Alle pagina's

Sinds kort op DVD: twee vroege films van Wong Kar Wai. De Chinese cineast brak hier door met In The Mood For Love en 2046, maar staat al sinds eind jaren '80 garant voor eigenzinnige, soms poëtische cinema. Hoog tijd dus om onze schijnwerpers te richten op debuutfilm As Tears Go By en opvolger Days of Being Wild.

 

As Tears Go By (1988):

De plot van de film is gedeeltelijk overgenomen van Martin Scorsese’s Mean Streets en gaat over twee broers in het getto van Kowloon, een wijk in Hong Kong. De gebroeders gaan achter schulden aan voor de rekening van lokale bendes, maar de wanhopige pogingen van de kleine broer Fly (Jacky Cheung) om zijn moed bij de gangsters te bewijzen lopen telkens verkeerd af. Grote broer Ah Wah (Andy Lau) heeft geen andere keuze dan zijn broer keer op keer uit het slop te halen. Het onverwachte bezoek van zijn nicht Ah Ngor (Maggie Cheung) doet Ah Wah dromen van een rustiger leven, weg van de dagelijkse beslommering in Kowloon.

 

De film heeft talloze verhulde bedoelingen, die eigenlijk niet zo makkelijk te achterhalen zijn. Als je de film lichtzinnig bekijkt, lijkt het niet meer dan een alledaagse film waarbij gangsters geld uit de zakken van mensen kloppen. En het toevallige bezoek van zijn nicht lijkt enkel bedoeld om wat romantiek in de film te leggen. Maar onder deze oppervlakkigheid ligt voor de oplettende kijker een diepere laag vol dubbele bodems verborgen.

 

Wong Kar Wai - As Tears Go By (de collectie)

 

De film  is eigenlijk opgedeeld in twee werelden: gewelddadigheid en romantiek. Tot de komst van zijn nicht Ah Ngor leefde Ah Wah letterlijk alleen in het donker. Zijn kamer is leeg en kaal: er hangt een dikke, vettige walm die je letterlijk en figuurlijk kan snijden. Als de zon opgaat, valt hij in slaap en als de zon ondergaat, wordt hij wakker. Aan de andere kant heb je Ah Ngor, die dit soort leven niet kent en eigenlijk het tegenovergestelde is van Ah Wah. Wanneer de twee elkaar ontmoeten kan het niet anders dan dat het eerst botst, maar na een tijd zijn ze onafscheidelijk. Dit alles kan je terugbrengen tot één mens, namelijk de slechte (Ah Wah) en goede (Ah Ngor) neigingen in jezelf. Elk mens heeft zijn eigen donkere kamer. De vraag is of je wat licht in je duistere kamer wilt toelaten of niet. Indien je het licht toch toelaat, begin je beetje bij beetje de scheuren in de muren te zien. Zo gebeurt het bij Ah Wah, die stilaan zijn slechte daden inziet en daarvoor wil vluchten.

 

Dit alles wordt nog eens versterkt door de enorm goede acteerprestaties. Vooral kleine broer Jacky Cheung wist ons telkens te overbluffen. Ook de relatie tussen Ah Wah en Ah Ngor wordt zo sterk neergezet dat ze uit het leven gegrepen lijkt. Donker kantje aan de film - wat wij ons de hele tijd afvroegen: een relatie tussen neef en nicht, is dat geen incest?

Lees verder op pagina 2 voor de recensie van Days Of Being Wild, de tweede film van Wong Kar Wai.



 

© 2009 - 2010 cultusonline

Meer artikels:
Interviews
Albumreviews
Concertrecensies
Filmreviews
DVDreviews
Filmartikels
Muziekartikels
Flashback
Meer film: