Mauvais Sang: surrealistische mix tussen film noir, sci-fi en nouvelle vague PDF Afdrukken E-mail
DVD
door Wim Van Acoleyen   
zaterdag 06 juni 2009 12:48

Onbekend is onbemind. Dat cliché geldt zeker voor de Franse cineast Leos Carax, wiens films zelden in de lijstjes met topfilms belanden. Onverdiend, want de man heeft enkele pareltjes op zijn palmares staan. Zijn bekendste – al is dat in dit geval relatief - film, Mauvais Sang, was lang zelfs niet op dvd verkrijgbaar: geïnteresseerden waren verplicht te downloaden of te importeren. Dat euvel is nu eindelijk verholpen.


Mauvais SangMauvais Sang is werkelijk uniek. Het licht surrealistische verhaal is een nooit eerder geziene mix tussen science fiction, film noir en nouvelle vague. Carax’ held, Alex, is een jonge buikspreker en straatoplichter. Na de dood van zijn criminele vader komen diens ex-kompanen Alex opzoeken om hen te helpen bij hun inbraak, want hij is de enige die vingervlug genoeg is om de beveiliging te kraken. Het plan? De formule voor het medicijn tegen een nieuw virus stelen en doorverkopen. Dat virus is enkel besmettelijk voor mensen die vrijen zonder liefde.


De film zit vol knipoogjes naar de speelsheid van nouvelle vaguefilms. Zo praten de hoofdpersonages honderduit over werkelijk alles en niets. Gesprekken schipperen tussen filosofische bedenkingen, lukrake observaties, popcultuurverwijzingen en relatieanalyses.  De criminele bende blijkt te bestaan uit gewone mensen met eigen obsessies, relatieproblemen en  eigenaardigheden – een stijlkenmerk dat Tarantino later ook uit de nouvelle vaguestroming zou overnemen.


Aan alles merk je dat Mauvais Sang uit de eighties stamt. De fotografie, met zijn felle neonkleuren, is werkelijk adembenemend, maar doet tegelijkertijd ondertussen een beetje gedateerd aan, door het veelvuldige gebruik van felrood, heloranje en fluogeel. De filmnegatief werd ondertussen duidelijk opgekuist, waardoor de kleuren nog helderder zijn – op de jaren oude VHS-versie waren de kleuren helemaal niet zo fel. Of dat een verbetering is, moet u zelf maar uitmaken – wij vermoeden dat men bij de restauratie nét iets te enthousiast tewerk gegaan is, waardoor de kleuren soms bijna pijn doen aan de ogen.


Toegegeven, Mauvais Sang is niet voor iedereen. Sommigen zullen zich dood ergeren aan de bizarre stijlkeuzes, het vreemde gedrag van sommige personages of de eightiesmuziek, maar dat zijn tegelijkertijd de troeven van de film. Bekijk onderstaande scene en oordeel zelf:

 


Waar zit Carax nu? Goede vraag. Na Mauvais Sang was het zes jaar wachten op zijn volgende film, het minstens even goede Les Amants Du Pont-Neuf. Carax’ broodje leek gebakken: zijn unieke stijl verzekerde hem een plaatsje in het Pantheon der filmgoden. Tot hij al zijn krediet verspeelde met het bijzonder bizarre POLA X, een adaptatie van een onverfilmbaar beschouwde roman van Herman Melville, de schrijver van Moby Dick. Die film werd een complete mislukking – overigens exact hetzelfde wat critici Melville’s boek aanwreven. Carax kreeg na deze faliekant afgelopen productie geen enkel project meer op de rails gezet, tot dit jaar dan. Hopelijk verschijnt later dit jaar nog Tokyo! in onze zalen, een drieluikfilm waarvoor Carax het middelste segment voor zijn rekening neemt – de overige delen worden verzorgt door Michel Gondry en Joon-Ho Bong (The Host). Met wat geluk bewijst Carax in die film zijn talent – en krijgt hij de financiering voor nieuwe projecten rond, want het talent dat hij toont in zijn vorige films bewijst dat hij nog enkele meesterwerken in zijn mars heeft.

 

© 2009 - 2010 cultusonline

Meer artikels:
Interviews
Albumreviews
Concertrecensies
Filmreviews
DVDreviews
Filmartikels
Muziekartikels
Flashback
Meer film: