Mongol: film van 2008 PDF Afdrukken E-mail
DVD
door Haik Guevorkian   
vrijdag 02 januari 2009 16:21

Een hoogmoedig man zittend op een zwart paard kijkt met een stoïcijnse kalmte voor zich uit.  Achter zijn opgetrokken façade schuilt een eeuwenoude legende.

Mongol

Met een Mongoolse sabel in de hand heft hij zijn gespierde arm op en geeft aan de cavalerie een strijdlustig teken die vervolgens in rengalop op de vijandelijke troepen afstevent. 

Dit is één van de krachtige beelden uit Sergei Bodrov’s epos Mongol, die het legendarische leven van Dzjengis Khan vertelt.  Voor de Russen een bloeddorstige verdelger, voor de Chinezen een onverschrokken held en voor sommigen een onbekende grootheid.  Dzjengis Khan’s opperheerschappij strekte zich in de 12de eeuw uit van Zuidoost-Azië tot Oost-Europa. Het is het op één na grootste imperium uit de wereldgeschiedenis.  Zelfs nadat hij onder de groene zoden lag hield zijn rijk nog honderden jaren stand.  Een fenomeen waar Alexander de Grote alleen maar van kan dromen (zijn rijk stortte meteen na zijn dood in).

De kijker wordt vanaf het begin door de talloze extreme wide shots (ews) van de Mongoolse, Chinese en Kazachse steppes letterlijk in de film gezogen.  Deze overdonderende shots zijn doorheen de film een lust voor het oog waarvan je gewoon geen genoeg van krijgt.  Naast de ews zijn de extreme close-ups (ecu) typerend voor de film. Mongol is een karakterstudie, een poging om de psyche van Dzjengis Khan te doorgronden en de gelaatsuitdrukkingen zijn daarbij onvermijdelijk.  Doorheen de film wordt weinig gesproken, al het gebazel wordt achterwege gelaten en dat is juist wat Mongol zo goed maakt.  De Russische regisseur Bodrov laat de fysionomieën van de personages het werk doen in plaats van overtollige en nietszeggende dialogen.  Bij momenten geven slow motions, waarvan je ogen wijdopen zullen staan, een extra dimensie aan de film.  De bruisende achtergrondmuziek (gecomponeerd door Tuomas Kantelinen) zorgt dan weer voor de nodige suspense tijdens de eindeloze spannende en verbluffende scènes.

De regisseur wou met de film aantonen dat Dzjengis Khan niet de gestigmatiseerde man is voor wie we hem tot vandaag houden.  Door de Mongoolse stammen onder zijn banier te brengen kon hij een derde van de toen nog onontdekte wereld veroveren.  Natuurlijk is de film niet helemaal waarheidsgetrouw.  Omdat delen van Khan’s leven niet bekend zijn stond Sergei meerdere malen voor geschiedkundige uitdagingen.  Geschiedenis is nooit volledig juist geweest, ik ben een Rus en de Russische geschiedenis is meerdere malen herschreven, verklaarde de regisseur.  Na zich in historische boeken te hebben verdiept kon hij Mongol natuurgetrouw in beeld brengen.  Bodrov's bedoeling was om het heldendicht in drie delen te verfilmen, maar dat idee blijft voorlopig zeer vaag.

Mongol verveelt geen seconde, het houdt je aandacht gevangen van het begin tot de aftiteling.  Je wordt als kijker geconfronteerd met de harde werkelijkheid: broeders die later elkaars bloed kunnen drinken, oorlogen die gevoerd worden om een vrouw, slavernij, geloof, rijkdom en armoede, … Zonder enige twijfel dé film van 2008.

 

© 2009 - 2010 cultusonline

Meer artikels:
Interviews
Albumreviews
Concertrecensies
Filmreviews
DVDreviews
Filmartikels
Muziekartikels
Flashback
Meer film: