zaterdag 07 maart 2009 11:09
Artikelindex
Bruce Lee: Vechten zonder te vechten
Pagina 2
Pagina 3
Alle pagina's

De Oosterse vechter en acteur Bruce Lee veroorzaakte een ware revolutie in de wereld van vechtkunsten. Hij maakte met zijn art of fighting en zijn diepgaande onderwijs in filosofie ongekende furore in de wereld.

Tot op heden slaat zijn buitengewone vechtstijl talloze mensen met verstomming.  Geen enkele andere vechter kan tot op de dag van vandaag Bruce Lee zelfs maar een klein beetje evenaren.  Hij wist één te zijn met zijn lichaam.  Eenheid die hedendaagse vechters nog altijd niet begrijpen en inzien.  Zoals hij zelf zei: Als ik wil slaan, dan sla ik voluit en ben ik één met mezelf.

Laat ons vooral duidelijk zijn.  Bruce Lee staat niet bekend om zijn acteerprestaties.  Hij creëerde slechts films om de wereld de ware vechtstijl aan te tonen.  Gaandeweg is hij een superster geworden.  Een woord dat hij verachtte.  Het woord superster wekt weerzin bij mij op en wel hierom: omdat het woord ‘ster’ een illusie is. Zo noemt het publiek je, vertelt hij in een zeldzaam interview.

Wat bedoelt hij dan juist met de ware vechtstijl?  Na zijn mysterieuze dood doen geruchten nog altijd de ronde dat Bruce Lee vermoord werd door een groep Kungfu-experts.  Een groep die Lee minachtte omdat hij hun ‘vakgeheimen’ had prijsgegeven.  Zaken waar de gewone kijker niet bij stilstaat.

Zijn legende leeft 36 jaar na zijn overlijden nog altijd voort.  Kijkers over heel de wereld worden nog altijd stil van zijn snelheid en zijn buitengewone manier van vechten.  En natuurlijk niet te vergeten, het typische Bruce Lee-kreuntje na een fatale slag.  In deze recensie zet ik de vijf grootste films van Bruce Lee op een rij en probeer ik zijn gedachtegoed en filosofie in zijn films te verduidelijken.  Al is dat niet in elke film even duidelijk.

The Big Boss [1971] - Amerikaanse titel: Fists of Fury

The Big Boss was Bruce Lee’s eerste grote martial arts-film.  Het was meteen ook een groot succes dat hem populair maakte over heel Azië.  In de film vertolkt hij de rol van de arme Chinees Cheng Huang-Sa.  Hij gaat als arbeider in een ijsfabriek te werk, maar raakt al snel in vreemde praktijken verwikkeld.  Zo blijkt de fabriek een dekmantel te zijn voor een omvangrijk netwerk van heroïnesmokkelaars.  De smokkelaars proberen Cheng (Bruce Lee) in te palmen, maar Cheng rekent daarentegen genadeloos met hen af.

Vanaf zijn eerste grote film valt zijn stoïcijns gedrag enorm hard op.  Hij kijkt heel rustig en doordacht naar zijn tegenstanders.  Blijft kalm en valt nooit iemand lastig.  In de film reageert hij enkel nadat hij twee maal uitgedaagd wordt.  Hiermee toont hij zijn ware sterkte aan.  Want ook al is hij enorm sterk, hij misbruikt zijn krachten niet en gebruikt het alleen uit zelfverdediging.  Zijn levensbeschouwing valt al vanaf zijn eerste film op.  Maar hij houdt zich nog in en toont pas zijn ware aard in zijn toekomstige films.

Fist of Fury [1972] - Amerikaanse titel: The Chinese Connection

In zijn tweede grote film demonstreert Bruce Lee opnieuw zijn fabelachtige technieken.  Deze film maakt hem nog een grotere ster in Azië.  In de film gaat hij door het leven als Kungfu student Chen Chen die geconfronteerd wordt met de dood van zijn leermeester.  Hij gaat op zoek naar de daders om de dood van zijn lesgever te wreken.  Het spoor leidt hem naar een concurrerende Japanse sportschool.  In een sensationeel gevecht neemt hij het in zijn eentje op tegen alle pupillen.  Tijdens een van de gevechten kom je onverwachts Jackie Chan tegen die in deze film als stuntman debuteert.  In tegenstelling tot zijn hedendaagse films krijgt hij in Fist of Fury een pak rammel van Bruce Lee.

Je ziet Bruce Lee in deze film openbloeien.  Hij lijkt hier wat agressiever te zijn, maar toont nogmaals zijn onverstoorbaarheid.  Bij elke slag en stoot zie je zijn geconcentreerde gelaatsuitdrukking.  Achter iedere slaande beweging schuilt sereniteit en doordachtheid.  Zoals hij het zelf uitlegt: Ik ben ongeordend en vormloos. Doe water in een kom en het wordt de kom. Doe water in een fles en het wordt de fles. Doe het in een theepot en het wordt de theepot. Water kan stromen en het kan neerstorten. Wees water, mijn vriend.