The Watchmen: Spiderman, eat your heart out! PDF Afdrukken E-mail
door *
vrijdag 20 maart 2009 11:25

The Watchmen is de verfilming van Alan Moore's gelijknamige graphic novel.  In het boek en de film wordt de recente geschiedenis van de Verenigde Staten gekoppeld aan het bestaan van superhelden.  Beschermengelen gewikkeld in latexpakjes die in de jaren '50 als de redders van de natie worden beschouwd, maar na een reeks incidenten hun krediet verliezen bij de publieke opinie.

De superhelden worden verplicht hun capes aan de haak te hangen en komen zo allen in een identiteitscrisis grand cru terecht.  Wanneer blijkt dat iemand een plan beraamt om superhelden om zeep te helpen, slaat bij hen de paranoia helemaal toe.

Het grote verschil tussen The Watchmen en Superman- of Spidermanfilms is dat de film méér is dan special effects alleen.  Alan Moore schetst in zijn verhalen een kritisch beeld van de Amerikaanse samenleving, die net als zijn superhelden ooit puur was, maar nu door en door verrot is.  Typevoorbeeld daarvan is het personage Rorschach, een superheld die dode honden naar pedofielen gooit en die er de ene one-liner na de andere uitflapt.  Bij momenten denk je dat Dirty Harry onder het masker met steeds veranderende inktvlekken schuilt.

Regisseur Zack Snyder slaagde erin te weerstaan aan de druk om van The Watchmen een typisch Hollywoodspektakel te maken.  Net zoals in zijn verfilming van 300, een graphic novel van Frank Miller, houdt Snyder zich aan het verhaal van de originele auteur.  Niet alleen de dialogen en de verhaallijn zijn grotendeels overeind gebleven, maar ook de visuele stijl die tekenaar Dave Gibbons gebruikte voor The Watchmen.  Wie het boek heeft gelezen zal blij zijn om te zien hoe Zack Snyder een aantal van de meest legendarische tekeningen en personages uit The Watchmen tot leven weet te wekken.  Fans van het boek zullen hun ogen de kost kunnen geven tijdens dit 2 uur en 45 minuten durend spektakel.

Ondertussen is ook al duidelijk dat de dvd-versie van The Watchmen een extended versie zal zijn waarin ook andere verhaallijnen uit het boek, zoals Tales of The Black Freighter, opgenomen worden.  De afgelopen jaren hebben we een aantal erbarmelijke superheldenfilms voorgeschoteld gekregen, denk maar aan Spiderman 2 en 3, The Dark Knight  (die met moeite recht wordt gehouden door Heath Ledger's vertolking van The Joker) of het desastreuze Superman Returns (geef ons dan maar Supermen Dönüyor).  Als Rorschach het ooit tegen Batman moest opnemen zou hij Ozzy Osbourne-gewijs zijn vleermuiskop eraf bijten en droog verklaren tastes like chickenshit.