Confessions of a Shopaholic PDF Afdrukken E-mail
maandag 23 maart 2009 05:00

Als een mannelijk bioscoopganger zou men mij van vooroordelen kunnen beschuldigen. Men zou zelfs kunnen stellen dat mijn testosteron niet opgewassen is tegen een film bomvol oestrogeen.  Welnu, om een meer objectieve mening te kunnen vormen liet ik me vergezellen door een klassedame die zo nu en dan ook wel de pannen van de daken shopt.  Vreemd genoeg lagen onze meningen dichterbij dan verwacht: verschrikkelijk enerzijds en slechter dan gedacht anderzijds.  Dames, laat u dus niet betoveren door shopaholic en de roze poster want het kan harder tegenslaan dan je denkt.

Protagonist Rebecca Bloomwood wordt gespeeld door rosse furie Isla Fisher die zich na Wedding Crashers, Scooby Doo en nu Confessions of a shopaholic begint te specialiseren in de rol van crazy bitch.  Rebecca Bloomwood is journaliste bij een outdoor-magazine maar droomt er luidop van om bij het grote modeblad Alette te werken om van haar shopziekte haar job te kunnen maken.  Wanneer ze eindelijk een sollicitatiegesprek geregeld krijgt, belandt ze door voorspelbare plotwendingen bij Successful Saving, een financieel tijdschrift dat is ondergebracht in dezelfde uitgeverij als Alette.  Zoals dat gaat in Chick Flicks, is de hoofdredacteur van Successful Saving een charmante jonge kerel gespeeld door Hugh Dancy, een Engelsman uiteraard.  Rebecca krijgt een eigen column, The Girl with the Green Scarf, waarin ze financiële raad geeft door hedge funds met Jimmy Choo’s te vergelijken.  De rode draad is een groene sjaal.

De humor bestaat hier uit het feit dat Rebecca de wereld aanspoort bedachtzaam met geld om te gaan terwijl zij zelf diep in de schulden zit.  Haha!  Hoewel de film als komedie genoteerd staat, zijn de grappen soms ver te zoeken en als regisseur en romantische komedie-expert P.J. Hogan dan eens een grappige scène tevoorschijn tovert, melkt hij ze tot op het irritante toe uit.  Elke man in de zaal moet zich ongemakkelijk gevoeld hebben bij het oorverdovende gegiechel in de zaal wanneer Rebecca weer eens tegen de grond ging of trachtte te verdoezelen dat ze eigenlijk niet half-Fins is.  Wat de Scary Movie-films zijn voor de gehele filmindustrie, is Confessions of a shopaholic voor Sex & The City.  De film is erger dan het boek.

Toch zijn er ook enkele pluspunten.  Zo is de manier waarop Rebecca haar schuldeiser te kakken zet absoluut schitterend gevonden en is heus niet heel de film makke slapstick.   Soms zijn de situaties best geniaal uitgewerkt.  Ook de optredens van John Goodman (altijd Good) als papa Bloomwood en John Lithgow (mr. 3rd Rock From The Sun) als miljardair en eigenaar van de uitgeverij zijn absolute lichtpunten.

Heren, verwacht geen Pulp Fiction of The Godfather, maar cijfer jezelf eens helemaal weg en neem je vriendin mee uit naar Confessions of a shopaholic.