Nostalgietrippen met "The Boat That Rocked" PDF Afdrukken E-mail
zaterdag 09 mei 2009 08:47

Herinnert u zich nog de tijden van Veronica, de piraatzender bij uitstek? Wij alvast niet (wegens te jong), maar het moeten fantastische tijden geweest zijn. Rock ‘n’roll zou na het verdwijnen van de piraatzenders nooit meer hetzelfde zijn, of dat is toch wat de makers van ‘The Boat That Rocked’ ons willen doen geloven. Wij scheepten in op deze nostalgie trip voor een goede portie sex, drugs and Rock ‘n’roll.

Sommige filmrecensies zijn beter kort dan lang, en zo ook nu.  The Boat that rocked laat zich simpelweg samenvatten als de perfecte rock clip, opgesteld volgens de regels van de MTV-kunst, mn. Veel bloot, muziek en flitsende montages.

Regisseur/schrijven Richard Curtis is duidelijk iemand van het principe Less is more.  Het verhaal heeft weinig om het lijf (piraatzender op de Noordzee, Britse Tories trekken ten strijde tegen deze vorm van normvervaging) maar wat hij niet aan verhaal heeft maakt deze prent ruimschoots goed met muziek. Twee uur lang rijgt Curtis de hits uit de jaren ’60 aan elkaar, van The Stones tot Dusty Springfield. De momenten dat er geen (of weinig) muziek is worden opgevuld met een lach en een traan. De humor is niet bepaald van een hoog niveau maar in combinatie met de muziek werkt het geheel sterk op de lachspieren

The Boat that rocked is niet meer dan een doodleuke komedie die vooral fans van de jaren ’60 zal weten te bekoren. De echte kenners kunnen zelfs op zoek gaan naar de talloze verborgen verwijzingen , gaande van een re-enacting van de platenhoes van Electic Ladyland tot een alomtegenwoordige Muddy Waters. Na de foltering van Mamma Mia en de Jonas Brothers in de bioscoopzalen kan de muziekfanaat weer opgelucht ademhalen, geen halfslachtige musicals of tieneridolen, maar volwassen muziek in hun originele versies met een leuk jasje eromheen. Rock on!