De bijna doodervaring van Viggo Mortensen PDF Afdrukken E-mail
donderdag 28 januari 2010 08:35

De Coen Brothers scoorden met 'No Country For Old Men' enkele Oscars. Met dank aan het geniale boek dat aan de basis lag voor het script. Schrijver Cormac McCarthy is hot stuff in Hollywood, getuige 'The Road', een indringende film met Viggo Mortensen.

Welkom in een post-apocalyptische wereld. De aarde bedekt onder een dikke laag stof, eten en drinken zijn schaars en de winters hard. Het leven op aarde is teruggebracht tot het absolute minimum, een man en zijn zoon vechten voor hun voortbestaan. Op hun weg naar het zuiden krijgen ze af te rekenen met bendes, kannibalen en meer.

De wereld die regisseur John Hillcoat op het scherm tovert is een soort niets waarin af en toe personen en locaties verschijnen. Verder zien we enkel de vader- zoonrelatie die sterk te lijden heeft onder de dilemma's die gepaard gaan met de strijd om te overleven. Deze pure schoonheid wordt over niet minder dan twee uur uitgerafeld en zal zelfs de koudste harten doen smelten.

Viggo Mortensen ging tot het uiterste voor zijn rol en brengt een van de puurste rollen uit zijn carrière. Bij de Vlaamse première nam regisseur Hillcoat de moeite om even het publiek toe te spreken.

Hillcoat: "Viggo Mortensen was hard to get. Hij had sinds Lord Of The Rings onafgebroken films gemaakt en was van plan een pauze in te lassen. 'He's not reading' zei de agent, maar we antwoordden dat hij ons script zeker zou willen lezen,maar dat zegt iedereen. Viggo las het, en deed er alles aan om er toch maar onder uit te geraken, hij was op, maar besefte dat het een uniek project was. Uiteindelijk voelde hij dat hij het toch moest doen, hoe vermoeid hij ook was, en dat zie je op het scherm, die vermoeidheid, die is echt. Maar ik moest hem hebben, hij is de perfecte every man en dat zocht ik. Viggo heeft ook een stukje method acting gedaan voor de film, hij hongerde zichzelf uit en waste zich niet meer. Het ging zo ver dat hij op een gegeven moment is buitengezet uit een winkel omdat ze dachten dat hij een landloper was. Dit alles stond in schril contrast met de jongen, eens we cut riepen dwongen we hen soms uit hun rol te stappen, dan leerde Viggo Kodi (die de rol van de jongen op zich neemt) zwaardvechten zoals in Lord Of The Rings. Mijn vriend Nick Cave zorgde voor de muziek. Die man kijkt meer films dan wie ook die ik ken. Minstens twee per dag, en dan nog kijkt hij alle series van HBO. Zijn manier van werken is wel speciaal. Hij bereidde zich maandenlang voor, kwam de film kijken, liep de studio in en nam tien uur muziek op. Zo, heel naturel, heel intuitief. Die tien uur brachten we terug tot de lengte van de film. We wilden geen bombastische symfonieën maar muziek die het drama zou ondersteunen. Nick deed het geweldig, het is heel naturel."

The Road is een beklijvende film, strak geregisseerd, met duidelijke oscar ambities. Wij zullen alvast niet protesteren.