The Lovely Bones PDF Afdrukken E-mail
donderdag 04 februari 2010 08:54
Na King Kong bleef het verbazend stil rond Peter Jackson. Zijn naam werd wel genoemd in verband met de film rond Kuifje, maar weinig nieuws lekte uit rond 's mans projecten. Deze week komt de verhaalmeester terug met een verbluffende film over leven na de dood, Marc Dutroux en Pepperland.

Susie Salmon wordt op veertienjarige leeftijd vermoord en belandt in de schemerzone, een wachtportaal voor zielen die geen rust vinden. Van daaruit slaat ze gade hoe haar vader probeert de waarheid achter haar dood te achterhalen en hoe het leven na haar opnieuw op gang komt. Haar dood is het begin van heel wat nieuwe sociale relaties in haar omgeving en ook haar broer en zus groeien op zonder haar. De moordenaar, een pedofiel, gaat ongestoord verder met zijn leven terwijl Susie vastzit in haar bizarre wereld die veel weg heeft van Pepperland.

Peter Jackson kondigde enkele jaren geleden al aan dat hij zou terugkeren naar zijn roots, de trashy films à la Bad Taste en Meet The Feebles. Uit die films sprak niet alleen een grote verbeeldingskracht, maar Jackson wist steeds zijn films te doorspekken met suspense en een fikse portie drama. The Lovely Bones breekt ergens met dit verleden, en laat ook LOTR en King Kong mijlenver achter zich. Het is een knap staaltje vertelkunde, een hedendaags sprookje maar ook een thriller. Het is duidelijk dat dit verhaal het volledige register van emoties wil bespelen, waardoor je op het ene moment op het puntje van je stoel zit om tien seconden later huilend naar de zakdoekjes te grijpen. Dit is film van de hoogste plank.

Met The Lovely Bones geeft Jackson alle criticasters lik op stuk. Hij bewijst dat hij meer in zijn mars heeft dan goedkope actie. Het succes van zijn voorgangers zal hij echter niet evenaren, daarvoor is de film net iets te eigenzinnig. De film is wel een visueel pareltje dat zeker bij heel wat mensen tot de verbeelding zal spreken. De basis voor TinTin is alvast gelegd.