Burn After Reading: Klunzige komedie PDF Afdrukken E-mail
door Wim Van Acoleyen
zondag 28 december 2008 00:53

Na het fantastische No Country For Old Men zijn de Coen broers terug met Burn After Reading.  Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de film is helaas géén nieuw meesterwerk.  Het goede nieuws is dat het ook geen stinker is: geen nieuwe Ladykillers of Intolerable Cruelty dus.  Spijtig genoeg ook geen Big Lebowski of Fargo.

Burn After Reading

Het verhaal blijft op bekend Coen-comedyterritorium: twee complete malloten (Brad Pitt en Frances McDormand) die in een fitnesscentrum werken krijgen toevallig een cd-rom in handen.  Hierop staan de volledig waardeloze memoires van een alcoholverslaafde tweederangs ex-CIA medewerker (John Malkovich),  maar de klunzen denken geheime documenten te bezitten en proberen een slagje te slaan om de plastische chirurgie van één van hen te betalen.   Uiteraard loopt alles grandioos fout.

Als The Big Lebowski de Coen-versie van noirklassiekers is, is Burn After Reading hun  Ipcress File of Parallax View: een spionagefilm, maar wel één waar niemand de touwtjes in handen schijnt te hebben.  Burn After Reading is een gitzwarte komedie: de personages komen, gedreven door hebzucht, in uitzichtloze situaties terecht.  Zoals in bijna alle Coen-komedies zijn de personages lichtjes gestoord: vooral George Clooney steelt de show als een overspelige echtgenoot die, onbewust, in het complot verzeild geraakt en tenslotte ten onder gaat aan paranoia.

Toch voldoet Burn After Reading  niet aan de verwachtingen.  Het probleem ligt grotendeels bij het talent van de Coens: ze legden de lat zó hoog met hun vorige films, dat het moeilijk wordt om niet teleur te stellen.  Burn After Reading is leuk, maar niet fantastisch.  Een tussendoortje, met uitstekende acteerprestaties en grappige momenten, maar zonder de diepgang van Fargo of No Country For Old Men.