Revolutionary Road: een bekvechtend koppel PDF Afdrukken E-mail
door Haik Guevorkian
woensdag 28 januari 2009 06:00

Het huwelijk van het befaamde koppel Kate Winslet en Leonardo DiCaprio (uit Titanic) komt in de nieuwe film van Sam Mendes (American Beauty) in een neerwaartse spiraal terecht dat dieper zinkt dan het vermaarde schip Titanic.

Zenuwzieke perikelen

Op een gezellig feestje in de jaren '50 leert het jonge tweetal elkaar beter kennen.  Ambitieus werpen ze samen een blik in de toekomst, hopend hun dromen te verwezenlijken.  Terwijl Frank (Leonardo DiCaprio) nog in het duister tast omtrent zijn levensdoelen, wil April (Kate Winslet) vastberaden een beroemde actrice worden.
Niet veel later is het stel getrouwd en kijkt Leonardo DiCaprio tenenkrommend naar de ondermaatse acteerprestaties van zijn vrouw.  Zoals verwacht escaleert de situatie in de auto wanneer de man het lef heeft op te merken dat ze niet de actrice is geworden die ze wilde zijn.  De relatie komt vanaf dit punt in een neerwaartse spiraal terecht en de kijker wordt getuige van een bekvechtend koppel doorheen de lange film.

Onnodig leed

Sinds April definitief moest afzien van haar ambitie om actrice te worden in het land der kansen (Amerika), drentelt ze als een neuroot door het huis, wachtend tot de klos (haar man) thuiskomt.  Het nut van het leven ziet ze allang niet meer in (heeft ze ook nooit ingezien) en ze probeert zelfs abortus te plegen om alsnog naar Parijs te kunnen afreizen om haar droom waar te maken.  Tussen neus en lippen door pleegt ze ook nog eens echtbreuk.  Het maakt haar niet uit, ze heeft haar droom toch niet waargemaakt.  De talloze neurotische uitspattingen lopen al na een uur de spuigaten uit, en je wordt als kijker ontmoedigd bij het besef dat je nog een uur te wachten staat.  De film kon zonder twijfel een half uur ingekort worden en zo heel wat mensen onnodig leed besparen.

Leonardo

Het zijn vooral de acteerprestaties van Dicaprio die de film een meerwaarde geven.  Wat niet kan gezegd worden van Kate Winslet, die doorheen de film als een levend lijk strompelt.  Het zou mij niet verbazen moest zij voor haar zombiegedrag een aantal oscars in ontvangst nemen.  Gelukkig weet DiCaprio met zijn acteerwerk de perikelen van het koppel wat interessant en draaglijk te maken.

Onvergetelijke shots

Doorheen de film zunnen enkele interessante shots je toch pakken.  In het begin van de film zie je een horde zakenmannen uit de trein stappen, een zee van hoeden en identieke grijze pakken golven door het Centraal Station, op weg naar hun o zo saaie kantoorjob.  Iedere dag opnieuw.  Wie wil daar nu deel van uitmaken?

Conclusie

Revolutionary Road weet je het eerste uur slechts gedeeltelijk te interesseren,  maar het tweede uur verloor ik alle belangstelling en fascinatie.  Dat is vooral te wijten aan het voortdurende geraas en getwist van het koppel, welke je als toeschouwer hoofdpijn bezorgen.  Met een beetje gezond verstand kan je het einde al na een 40-tal minuten voorspellen, met als gevolg dat de klap op de vuurpijl niet het gewenste effect behaalt.