The Curious Case Of Benjamin Button: een meer dan geslaagde verfilming PDF Afdrukken E-mail
door Haik Guevorkian
woensdag 04 februari 2009 06:00

Regisseur David Fincher stelt met zijn nieuwe film de kijkers voor een raadsel: is het mogelijk om oud geboren te worden en gaandeweg lichamelijk te verjongen?

Fitzgerald
De totstandkoming van het leven is voor velen een miraculeuze gebeurtenis.  Filosofen, gelovigen, schrijvers,... breken tot op heden het hoofd over de geheimzinnigheid van de geboorte.  Een fenomeen dat onverklaarbaar is en dus een inspiratiebron blijft voor heel wat schrijvers en regisseurs.  Eén van die schrijvers was
F. Scott Fitzgerald (vooral bekend door The Great Gatsby).  In zijn boek The Curious Case Of Benjamin Button pende hij het leven neer van een zeer zonderling persoon: een kind dat als een oude man geboren wordt en gaandeweg lichamelijk jonger wordt.  Het was regisseur David Fincher (bekend om Se7en en Fight Club) die de poging waagde om het boek te verfilmen.

Verhaal
Begin twintigste eeuw wordt in New Orleans een opmerkelijke baby geboren.  De moeder sterft in het kraambed en de vader is zo hard geschrokken van het uiterlijk van zijn pasgeboren zoon dat hij hem te vondeling legt.  Een zuigeling die alle uiterlijke kenmerken van ouderdom bezit en niet lang meer te leven lijkt te hebben.  De jonge pleegouders Queenie en Tizzy nemen hem onder hun hoede en noemen hem Benjamin (Brad Pitt).  Bij Benjamin blijkt het ouderdomsproces zich in omgekeerde volgorde te voltrekken.  Terwijl hij in leeftijd veroudert, wordt hij fysiek alleen maar jonger.  In zijn jonge jaren groeit Benjamin op in een verzorgingstehuis, waar hij de vijfjarige Daisy (Cate Blanchett) ontmoet.  Hij en Daisy hebben meteen een sterke band en gedurende hun levens kruisen hun paden elkaar meerdere malen, maar lukt het hen ooit om definitief een koppel te vormen?

Van oud naar jong
Van begin af aan leef je je als kijker in de film in.  Je bent getuige van Bejamins leven, van zijn eerste ademhaling tot zijn laatste.  Iets wat ik enorm apprecieer, want zo word je in het verhaal gezogen en maak je ‘deel uit’ van zijn leven.  Je stelt je als kijker vaak de vragen: Hoe zal het verder met hem gaan?  Hoe gaat hij jonger worden? En vooral: hoe zal hij de geest geven? Het zijn juist deze vragen die je doorheen de film in spanning houden.

Levenskwesties
Het verhaal bulkt van (onrechtstreekse) levensvragen die de film een meerwaarde geven en zo de kijker tot het einde aan het scherm gekluisterd houden.  Een mens, zoals ieder van ons, machteloos tegen de tijd.  Is het überhaupt mogelijk om de tijd te ontspringen en zo voor altijd jong te blijven, met je geliefde samen te zijn,… Vraagstukken die in de film vaak voorkomen en zo de kijker raadsels opleveren.  Verder zorgen de goede acteerprestaties van Brad Pitt ervoor dat de protagonist Benjamin boeiend blijft doorheen de film, zodat de kijkers tot de aftiteling in hun zetel blijven zitten.

Conclusie
Zonder twijfel een zeer leuke film die voor voldoende ontspanning zorgt na een vermoeiende dag.