How To Buy: David Bowie
How To Buy: David Bowie - How To Buy: David Bowie: pagina 3 PDF Afdrukken E-mail
Artikel
door PJ Symons   
vrijdag 26 juni 2009 08:40
Artikelindex
How To Buy: David Bowie
pagina 2
pagina 3
pagina 4
Alle pagina's

Scary Monsters (And Super Creeps) (RCA, 1980)

 

scarymonsters

 

Na voltooiing van de ‘Berlin-trilogie’, geprezen door critici maar commercieel teleurstellend, begon Bowie de eighties met een album dat erin sloeg te debuteren op nummer 1 in Engeland zonder de rusteloze visie van haar auteur te compromitteren. Scary Monsters werd ontwikkeld vanuit het spinnenweb aan akkoorden uit het hoofd van King Crimson gitarist Robert Fripp en Pete Townshend (op Because You’re Young) en bevatte ook twee essentiële klassiekers: Ashes To Ashes en Teenage Wildlife. Bowie’s commerciële wederopstanding zou pas echt op snelheid komen met Let’s Dance uit 1983, maar voor velen was Scary Monsters zijn laatste grote muzikale statement.

 

 Station To Station (RCA, 1976)

 

stationtostation

 

Bowie’s narcotische input in de seventies was zo groot dat hij naar eigen zeggen zich de opnames van Station To Station zelfs niet meer kan herinneren. Voor de rest van de wereld blijft deze klassieker uit 1976 een van zijn meest memorabele albums.Bestaand uit zes verlengde tracks waarvan de emotionele starheid een geweldig portret schetste van Bowie’s toestand (op dat moment werd hij The Thin White Duke genoemd). Station…stond voor een vaarwel aan de luchtige soul van Young Americans en hintte al de elektronische richting die Bowie later met de ‘Berlin-trilogie’ zou uitgaan. Golden Years werd de grote hit van dit album, maar het is slechts een van de vele momenten die er bovenuit steken.

 

“Heroes” (RCA, 1977)

 

heroes

 

Bowie nam de uitdaging aan om boven Low uit te stijgen met dit tweede door Berlijn geïnspireerde album, opgenomen in de Hansa Studio.“Heroes” deelt een groot deel van de kwaliteiten van zijn voorganger (meer bepaald op illustere instrumentals als Sense Of Doubt en Neuköln) maar Bowie laat beduidend meer vrolijkheid toe op bijvoorbeeld het zurige wantrouwen van de titeltrack en de stomp van Beauty And The Beast. Het is ook berucht voor de bovenmenselijke prestatie van Robert Fripp die naar het schijnt alle gitaarpartijen opnam in één enkele dag ondanks het feit dat hij nog geen noot van de nummers had gehoord.

 



 

© 2009 - 2010 cultusonline

Meer artikels:
Interviews
Albumreviews
Concertrecensies
Filmreviews
DVDreviews
Filmartikels
Muziekartikels
Flashback
Meer film: