Een Dirty Tango Voor De Mind - Daniel Melingo @ Bourla PDF Afdrukken E-mail
Artikel
door *   
dinsdag 19 maart 2013 10:16

Zet u neer. Ontspan uw schouders. Sluit uw ogen. Want vanavond speelt en danst (nu ja, dansen niet echt) iemand anders de tango in uw plaats. U hoeft het alleen maar te ondergaan. En tóch zal u ’s nachts evenveel vermoeidheid als voldoening voelen en gaat uw hoofd aanvoelen alsof het nog tot rust moet komen na een avondje over en heen slingeren tussen het donkere en zalige uiterste van driftige passie. Het enige wat u daarvoor moet doen is loslaten en toegeven aan de beklijvende vurigheid waarmee Daniel Melingo u zal trachten te overmeesteren. En dat doet hij morgen, in de Bourla. What’s more: U kan tickets winnen!

 

Daniel Melingo

 

Als boegbeeld van de moderne, meer edgy tango heeft de Argentijnse Daniel Melingo een geheel eigen plaats voor zichzelf weten af te bakenen. Een stijl die zich tussen de begrenzingen van de klassieke genres situeert en toch in elke uithoek net zo welkom is. Hij straalt beheersing en controle uit ook al is de vergelijking met Tom Waits niet alleen op zijn zangstem gebaseerd. En hoewel het niet zijn muzikale moedertaal is respecteert hij de puurheid van de tango maar zelfs een minder getraind oor merkt op hoe hij – niet eens verdoken – zijn roots als rock nacional-zanger aan de melange toevoegt. Heiligschennis, en toch weer niet.

Zou het puur op charme en innemendheid zijn dat hij zomaar met alles wegkomt? Wel, hij laat niemand onbewogen. Evenveel icoon als iconoclast, een soort orthodoxe vrijbuiter, een clown-hypnotiseur. Hoewel ‘clown’ een te denigrerende en jolige ondertoon heeft om juist te zijn. Theatraal, ja, maar nooit grotesk. Gewoon écht. De minutieus gedoseerde melancholie en tristesse die de tango zo verheven maken kan je onmogelijk faken. Hij voelt elke letter en duikt mee in de meest tragische emoties van de protagonist van het nummer en zal zelf nog hoger gaan zweven wanneer geluk en blijdschap zich tussen de notenbalken wringt. Zijn stem klinkt ondeugend, schelmachtig bijna, doch ook minnend wanneer  zijn gitaar of klarinet de bovenhand nemen in de verhaallijn.

 

 

Ook in die verhaallijnen kan je trouwens helemaal verdrinken. Tenminste, als je iets meer dan een aardig mondje Spaans spreekt. En dan nog. Melingo hanteert namelijk het ‘Lunfardo’, een mish mash van Spaans, Portugees, Italiaans en Afrikaanse dialecten die afstamt uit het in de onderwereld van Buenos Aires gesproken slang dat doorspekt was met seksuele innuendos en gecamoufleerde verwijzingen naar drugs, prostitutie en andere gansterpraktijken. Mettertijd groeide de gangstertaal Lunfardo uit tot een ruw en donker maar toch sensueel jargon voor de street poetry die talloze auteurs, kunstenaars en muzikanten zou beïnvloeden. En dus ook deze Melingo. Maar het vertaalwerk is natuurlijk een bezigheid voor nà het concert.

Stap vooral mee in de hypnose, laat niet de tekst maar zijn lichaam en stem u het verhaal vertellen. Duik direct mee in het ritme van de tango zoals u ‘m nog nooit hoorde. Want hoe krachtig en aanwezig hij als performer ook is, Melingo is in de eerste en voornaamste plaats een briljant muzikant. Hij hoeft in zijn genre allerminst onder te doen voor Tom Waits en Paolo Conte.

Als extraatje krijgt u er ook nog de Manouche-boys/Gypsy-swingers van het Rosenberg Trio helemaal gratis bij. Niet te missen, als u het ons vraagt.

Cultus geeft bovendien twee tickets weg! Geef een antwoord op de vraag “Welke nationaliteit heeft Daniel Melingo nu ook al weer?” en stuur het ten laatste woensdagmiddag door naar Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken met 'Daniel Melingo' als onderwerp en met vermelding van je naam en voornaam.

 

Meer info op de concertpagina van de Bourla/Het Toneelhuis:  http://www.toneelhuis.be/#/nl/readmodus/production/?id=5342

 

© 2009 - 2010 cultusonline

Meer artikels:
Interviews
Albumreviews
Concertrecensies
Filmreviews
DVDreviews
Filmartikels
Muziekartikels
Flashback
Meer film: